پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

جواد محقق : حدود ده، دوازده سال پیش بنابر ضرورت وجود منابعی که در اختیار نسل جوان قرار بگیرد و عموما مورد توجه مخاطب دبیرستانی و دانشگاهی باشد تصمیم به انتشار مجموعه‌ای تاریخی درباره خاندان پهلوی گرفته شد.

جواد محقق

با توجه به اينكه كتاب‌هاي منتشر شده درباره رژيم پهلوي بسيار زيادشده بود و فرصت و حوصله مطالعه همه آنها براي اين گروه‌هاي سني امكان‌پذير نبود و از طرفي تهيه همه آنها نيز مستلزم هزينه زيادي براي آنها بود. به‌دنبال اين طرح در انتشارات مدرسه تصميم گرفته شد با توجه به كثرت منابع از خاطرات و اظهارنظرهاي خود خانواده سلطنتي و وابستگان به دربار پهلوي و مسئولان آن رژيم يك دوره تاريخ كه در برگيرنده تاريخ دوران پهلوي اول و دوم باشد را براي قشر دبيرستاني و جوان تهيه ببينيم.

در وهله اول ما همه كتاب‌هايي كه تا آن تاريخ در داخل و خارج كشور توسط مسئولان حكومت پهلوي و اعوان و انصار ايشان نوشته شده بود جمع‌آوري كرديم.مجموعه اينها را براساس عناوين انتخابي به‌ترتيبي كه بعد از جلسات متعدد به‌دست آمد در اختيار گروهي از نويسندگان جوان و دانشجويان دوره‌هاي فوق‌ليسانس و ... قرار داديم و از آنها خواستيم با توجه به كد‌هاي داده شده و عناوين موضوعي مطالبي را كه مربوط به آن بخش‌ها هست ازمنابع استخراج كنند.

اين استخراج بر دو محور بود محور حوادث تاريخي و محور شخصيت‌هاي آن دوران مانند پهلوي اول و دوم، همسران و خانواده‌ها و فرزندانشان تا روساي ساواك و شهرباني و چهره‌هاي مطرح سياسي و اداري. در انجام اين كارها توصيه ما به دوستان اين بود كه براي راحتخواني مخاطبان و اقبال آنها به كتاب سراغ بخش‌هاي تحليلي نروند و مبناي كتاب بر نقل خاطره از خود افراد موصوف متكي باشد.

همچنين بنا شد حجم هر خاطره كمتر از يك صفحه باشد تا افراد بتوانند در اتوبوس، تاكسي، مترو و حتي زنگ‌هاي تفريح و فاصله درس‌ها و كلاس‌ها نيز به راحتي آن را مطالعه كنند. با رعايت اين معيارها تمامي منابع مورد بهره‌برداري قرار گرفت و ماحصل را بر حسب تدوين موضوعي در اختيار نويسندگان و پژوهشگران قرار داديم و آنها موظف بودند از انبوه خاطرات استخراج شده براساس فاكت تاريخي مجموعه‌اي را تدوين كنند كه ضمن روال طبيعي و تاريخي خط و ربط‌ها را نيز درنظر بگيرند.

نهايتا اين مجموعه قرار شد در 34جلد منتشر شود و بنده نيز ويراستاري و تنظيم نهايي اين مجلدات را بر عهده گرفتم.از اين مجموعه تا به حال 20جلد منتشر شده و 4جلد ديگر آن نيز تنظيم نهايي شده است و تحويل انتشارات مدرسه شده كه البته هنوز منتشر نشده. بقيه مجلدات اين مجموعه نيز با تغيير مديريت در انتشارات باقي مانده و هنوز منتشر نشده است.از ويژگي‌هاي مجموعه «تاريخ پهلوي» - كه هر جلد آن با توجه به موضوعش عنوان مجزايي نيز دارد- مستقل بودن موضوعي هر جلد است. كوتاه بودن مطالب و مستند بودن آن به گفته خود خاندان و مسئولان رژيم نيز از ديگر فوايد اين مجموعه است كه خواندنش را به‌ويژه در اين حال و هواي انقلابي به افراد به‌ويژه جوانان و دانش‌آموزان توصيه مي‌كنم.

  • شاعر، نويسنده و پژوهشگر
کد خبر 323953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha